Duża liczba samochodów skutkuje coraz częstszymi zatorami drogowymi, które tworzą się już nie tylko w centrach miast, ale nawet na nowo wybudowanych autostradach i drogach szybkiego ruchu. Nowe drogi rozwiązują część problemów komunikacyjnych. Jednak szybki przyrost liczby samochodów, przy jednoczesnym braku finansowania transportu publicznego w wielu regionach, a nawet likwidacji komunikacji zbiorowej, prowadzić będzie do sytuacji, gdy coraz częściej współczesna sieć drogowa będzie niewystarczająca dla wzrastających potoków ruchu. Niezbędne jest zatem opracowanie takich rozwiązań, które pozwolą nam sprostać rosnącym potrzebom transportowym Polaków, przy jednoczesnym ograniczaniu skutków zdrowotnych takiego transportu.
Badania przeprowadzone przez Uniwersytet w Kalifornii udowodniły, że inwestowanie w strefy uspokojonego ruchu, transport publiczny, politykę rowerową, miejsca dla pieszych i tereny zielone w obszarach zurbanizowanych przynosi, poza zdrowotnymi, także wymierne korzyści ekonomiczne. Przeprowadzono ponad 500 badań w 17 krajach, by sprawdzić jaki wpływ przynosi ogólny wzrost aktywności fizycznej w miastach. Wyniki były zaskakujące. Wzrost ruchu pieszego i rowerowego na badanym obszarze Wielkiej Brytanii spowodował wzrost lokalnego handlu o 40%. Kolejnym aspektem, który pozytywnie wpływa rozwój powyższych polityk, ale także jakość życia w mieście jest mniejsze zagęszczenie ruchu oraz mniejsze zanieczyszczenie powietrza. Twórcy badania wskazują, że średni zwrot z inwestycji dla projektów pieszych i rowerowych jest na poziomie 20$ na 1,50$ wydanego. Raport zawiera również zalecenia dla decydentów jak tworzyć aktywną politykę miejską.
Jak pokazują badania zamieszczone na portalu Miasto w Ruchu w praktyce działające prawo Lewisa-Mordige'a pokazuje, że dołożenie kolejnego pasa ruchu, tylko czasowo zwiększa przepustowość danego odcinka. Naturalnie, nie ma gotowego rozwiązania, ponieważ każde miasto czy miejsce na świecie posiada swoją urbanizacyjną specyfikę. Niemniej, jak widać w miastach europejskich, promocja transportu publicznego, uspokojenie ruchu w wielu częściach miasta i wspieranie inicjatyw rowerowych powoduje zmniejszenie hałasu, kongestii oraz zanieczyszczenia. Tworzenie stref wolnych od samochodu lub o uspokojonym/ograniczonym ruchu, obszarów „zielonych”, czy przystosowanie miejskich arterii dla ruchu rowerowego znacząco wpływa na poprawę zdrowia mieszkańców. Tam gdzie liczba pieszych się zwiększa, następuje też ożywienie ekonomiczne tych miejsc.