Wspólny bilet

Dlaczego walczymy

Czy masz dość przepłacania za bilety kolejowe na podróże z przesiadką pomiędzy pociągami różnych spółek?

Czy wiesz, że w Holandii można dojechać autobusem czy tramwajem do dworca, przejechać pociągiem do dowolnego innego miasta, tam przejechać tramwajem czy metrem do celu swojej podróży – za całą podróż płacąc tylko raz?

W październiku 2012 r. ówczesny minister transportu Sławomir Nowak wydał rozporządzenie skrótowo nazywane krajowym planem transportowym. Znajduje się w nim zapis o tym, że do 2016 r. powinien zostać wdrożony informatyczny system rozliczeń sprzedaży biletów, umożliwiający sprzedaż jednego biletu na podróże odbywane pociągami różnych przewoźników (z przesiadką).

Centrum Zrównoważonego Transportu (CZT) zapytało ministerstwo o to, co zrobiono, aby ten zapis zrealizować.

„Z odpowiedzi jaką uzyskaliśmy w ministerstwie pod koniec 2015 r. wynika, że poprzednie rządy w ciągu 3 lat od opublikowania rozporządzenia nie podjęły żadnych konkretnych prac nad realizacją tego obowiązku” – mówi Krzysztof Rytlem, szef CZT.

Nowy rząd pracuje nad wspólnym biletem i… na razie mamy wspólny blankiet.

Uważam, że wspólny bilet to ważne zadanie, bo brak takiego rozwiązania (stosowanego powszechnie w świecie) zniechęca pasażerów do kolei. Bo muszą tracić czas na stanie w kilku kasach, płacić drożej, bo przy każdej przesiadce taryfa naliczana jest znowu od 0 km, bo czasami nie starcza czasu na zakup biletu i trzeba dopłacać za zakup w pociągu. Zdarza się, że podróżujący muszą kupić nowy bilet, ponieważ mają bilet kupiony u innego przewoźnika, a nie każdy orientuje się w gąszczu kolejowych spółek.

„Czy to wszystko powinno obchodzić obywatela-pasażera? Przecież powinien raz stać w kasie i dostać bilet na całą podróż, naliczony od całej długości trasy. A dzielić przychód na poszczególnych przewoźników powinny w 21 wieku komputery. To skandal, że 15 lat od podziału kolei na spółki jeszcze takiego systemu nie wprowadzono” – zauważa Piotr Skubisz z Instytutu Spraw Obywatelskich (INSPRO).

W ramach kampanii „Kolej na dobrą kolej” CZT i INSPRO walczą o wspólny bilet. Zbieramy podpisy pod petycją do Andrzeja Adamczyka, Ministra Infrastruktury i Budownictwa w tej sprawie. Petycję jest dostępna na stronie: http://czt.org.pl/kndk/petycja-o-wspolny-system-biletowy-transportu-publicznego-w-polsce/ Namów do podpisu członków rodzinny i znajomych. Tylko wspólne zaangażowanie obywateli pozwoli wygrać batalię o wspólny bilet na kolej.

Wspieraj nasDziałamy dzięki Tobie

Pomagaj stale

Dołącz do Społeczności Aktywnych Obywateli

Włącz się

Wpłać

Pomóż nam wygrywać w sprawach ważnych dla nas wszystkich

Zostań Darczyńcą

Dołącz do nas

Czekamy na tych, którzy chcąc zmieniać Polskę, zaczynają od siebie

Czekamy na Ciebie

Kupujesz? Pomagasz!

Wspieraj nas robiąc zakupy w Internecie

Wspieraj przez FaniMani

Newsletter

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Zapisz się na newsletter, by otrzymywać najważniejsze informacje dotyczące inicjatywy Lepszy transport i INSPROwych działań.  

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Instytut Spraw Obywatelskich z siedzibą w Łodzi, przy ul. Pomorskiej 40, dla celów związanych z działaniami fundacji. Dane te są przetwarzane zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2002 roku Nr 101 poz. 926 z późniejszymi zm.). Potwierdzam zapoznanie się z Polityką Prywatności INSPRO.