Raport „Polityka transportowa”
Kompendium wiedzy na temat polityki transportowej, źródeł obecnej sytuacji transportowej w Polsce oraz sposobów jej poprawy
Pragnę polecić lekturę tekstu Pana Olafa Swolkienia jako bardzo potrzebny głos w dyskusji nad kreowaniem polityki transportowej. Jest to głos sprzeciwu wobec rozpowszechnionego, jednostronnego poglądu na istotę mobilności. Artykuł wskazuje na ważność aspektów społecznych, do tej pory niedocenianych oraz aspektów ekologicznych, niestety bagatelizowanych, co stanowi poważne zagrożenia w realizacji deklarowanych polityk transportowych. Autor ostrzega przed skutkami formułowania polityki przez grupy mogące w ten sposób realizować swoje interesy komercyjne. Wiele przekornie stawianych tez zmusza do głębokiej refleksji nad „obiegowymi prawdami“. Główne przesłanie artykułu postrzegam jako apel o dokonanie głębokich zmian w mentalności decydentów oraz mieszkańców, przede wszystkim poprzez edukacje społeczną.
Lekturę tekstu polecam pomimo, że niektóre uwagi Autora uderzają – może to za mocno powiedziane – we mnie jako współkreatora zapisów polityk transportowych, formułowanych w różnych skalach. Nie jest tu jednak miejsce, aby z niektórymi uwagami polemizować.
Andrzej Rudnicki
Profesor Politechniki Krakowskiej
Chociaż z ważną tezą Autora, o braku związku między wzrostem zamożności i mobilnością, można dyskutować, to nie sposób odmówić trafności stwierdzeniu, że w dążeniu za liczbami, zbyt często ulega zatarciu nadrzędny cel, którym jest wysoka jakość życia. Za dużo przy formułowaniu polityki transportowej technokracji, za mało humanistycznej refleksji. Nie można też odmówić trafności wielu spostrzeżeniom i sądom zawartym w tekście. Choćby tego, że od lat widać w Polsce utożsamienie modernizacji transportu z budową dróg, albo tego, że od lat nie dostrzega się w rozwoju transportu interesów społeczności lokalnych albo ludzi, którzy nie chcą uczestniczyć w wyścigu o pieniądze i pozycję, a więc z reguły tych osób, które mają mniejszą siłę przebici i mniejsze ekonomiczne możliwości korzystania z najszybszych środków przemieszczania się. Autor zebrał również wiele faktów wskazujących na dyskryminację kolei w stosunku do sieci drogowej, która przyniosła jej katastrofalne niedoinwestowanie i regres.
Tekst trafnie dopełniają dające do myślenia ilustracje.
Dr Jacek Wesołowski
Politechnika Łódzka
Polecamy Do czytania i oglądania :)

Raport „Odzyskajmy centra miast”
Raport inicjatywy „Miasto w ruchu”
Oglądaj więcej
Poradnik „Tiry na tory”
Poradnik walczących społeczności
Oglądaj więcej
Raport „Tiry na tory – towary na kolej”
Raport inicjatywy Tiry na tory
Oglądaj więcej
Tiry na tory – 163840
Filmik kampanii społecznej Tiry na tory. Nie chcemy ciągle łatać dziur...
Oglądaj więcej
Tiry na Tory – Koleinator
Filmik kampanii społecznej Tiry na tory. Nie chcemy ciągle łatać dziur...
Oglądaj więcej
Tiry na tory – Stosunek
Filmik kampanii społecznej Tiry na tory. Nie chcemy ciągle łatać dziur...
Oglądaj więcej